Skip to main content
Nieuws

VoIP

12 november 2021

By november 12, 2021november 17th, 2021No Comments

Telefoneren in een nieuw tijdperk.
Je hoort de term tegenwoordig wel vaker vallen maar wat betekent het nu eigenlijk? VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Concreet betekent het dat je over het internet telefoneert in plaats van over de telefoonlijn. Bovendien biedt het een pak meer mogelijkheden dan bellen over de klassieke telefooncentrale. Deze draadloze manier van internetbellen ken je wellicht ook al via diensten als Skype, Zoom en Teams. Zaken die we door de Coronapandemie allemaal goed hebben leren kennen. Toch werkt bellen met VoIP nog een beetje anders. We lichten het graag voor je toe.

Wat is VoIP?

Bij VoIP bel je niet meer via een analoge of digitale (ISDN) lijn, maar via het internet. Een belangrijk verschil tussen digitaal bellen en internetbellen is dat digitale telefonie is aangesloten op het openbare telefoonnetwerk. Je belt dan via deze aansluiting naar andere telefoonnummers, net zoals je dat bij een analoge lijn zou doen. Bij internetbellen bel je daarentegen naar IP adressen. Je kan bij internetbellen echter ook naar andere telefoonnummers bellen die enkel aangesloten zijn op het openbare telefoonnetwerk. Hiervoor heb je een siptrunk nodig, dat is een dienst die aangeboden wordt door jouw telefonie provider. De gesprekskwaliteit bij VoIP telefonie is beter dan bij digitaal of analoog bellen.

Verder is het bij Voip mogelijk om je aan te passen aan elke situatie. Vandaag een lokale server, morgen in de cloud, snel extra toestellen installeren, voicemails aanpassen, in het buitenland werken, het kan allemaal.

Bovendien is bellen met VoIP veel goedkoper geworden dan via klassieke lijnen doordat we niet meer afhankelijk zijn van dure specialisten en van een beperkt aantal spelers op de markt.

Wat kan je ermee?

Met VoIP bel je naar contacten, nationaal en internationaal, tegen een lager tarief dan bij analoog of digitaal bellen. Bovendien is het met VoIP naast bellen ook mogelijk om andere vormen van communicatie op 1 apparaat te bundelen (Unified Communications). Dat is handig voor thuis, maar ook op kantoor. Daarnaast heb je de keuze om deze verbindingen te versleutelen, wat afluisteren bijna onmogelijk maakt.

Met VoIP ben je enorm flexibel en vrij in je manier van werken. Wanneer je niet op kantoor bent heb je toch nog de mogelijkheid om te bellen met het nummer van kantoor, door te schakelen naar collega’s, gesprekken in de wachtrij zetten, …

Je hebt dus steeds je vaste nummer bij de hand op je smartphone. Thuis kan je gebruik maken van je computer of laptop. En met de ingebouwde chatfunctie kun je makkelijk chatten met collega’s of met bezoekers op je website. Om files te vermijden of om remote werken verder te promoten is de ingebouwde Video Conference een handige tool om te vergaderen vanop diverse locaties.

Unified Communications

Uit dit alles is Unified Communications ontstaan. Dat is bellen vanop verschillende toestellen, chatten, videocalls houden, voicemails omzetten naar email, enzovoort. Een eenduidige omschrijving geven van Unified Communications is moeilijk. Het gaat namelijk niet om één product of dienst, maar over een hele waaier aan technologieën. Die worden samengebracht in één overkoepelende naam. Het is dus een softwarepakket dat de meest uiteenlopende manieren van communiceren samenbrengt. Met Unified Communications kan je altijd en overal communiceren via een breed aanbod aan toestellen.

Op de hoogte blijven van interessant
nieuws uit de sector?

Ontvang onze nieuwsbrief